1. Karta zapisu dziecka do świetlicy – pobierz
  2. Upoważnienie do odbioru dziecka – pobierz
  3. Zgoda na samodzielne wyjście dziecka ze szkoły – pobierz
  4. Regulamin świetlicy [czytaj więcej]
  5. Ramowy plan pracy świetlicy [czytaj więcej]
  6. Zasady przebywania w świetlicy [czytaj więcej]

 

Certyfikat – Świetlica kształtująca prospołeczne postawy wśród uczniów zobacz

Zaświadczenie – Organizator lokalnych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 2022 zobacz

Certyfikat – Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi zobacz


Rok szkolny 2022/2023


Pory roku w twórczości Świetliczaków

W październiku w świetlicy odbył się pierwszy z cyklu Świetlicowych Konkursów Plastycznych pod hasłem „Pory roku w twórczości Świetliczaków” – „Pejzaż jesienny”. W konkursie wzięło udział 65 dzieci z klas 1-4. Wszystkie prace były wykonane podczas przebywania w świetlicy, niektóre dzieci namalowały lub narysowały po dwa pejzaże. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz drobne upominki, które ufundowała Rada Rodziców naszej szkoły.

Świetliczaku, odszukaj swoją pracę 😊


W świetlicy w październiku 2022 …

podziwialiśmy dary sadów, ogrodów, lasów i parków, czyli kasztany i żołędzie, grzyby, jarzębinowe koraliki i oczywiście jesienne owoce i warzywa. Te ostatnie znalazły się też w koszu pełnym zdrowia, który przypominał o zaletach jedzenia owoców i warzyw oraz zdrowym odżywianiu. W październiku nie mogło zabraknąć życzeń, laurek i kwiatów dla nauczycieli i tych tradycyjnych, i nietypowych, bo z … klocków. Październikowa kolorowa jesień została uwieczniona na wielu pracach plastycznych min. podczas pierwszego świetlicowego konkursu plastycznego „Pory roku w malarstwie Świetliczaków- Pejzaż jesienny”. Ostatni tydzień miesiąca poświęcony był zwierzętom i ich opiekunom. Świętowaliśmy również Dzień Anestezjologa, Dzień Szewca, Code Week czyli Tydzień Kodowania a także braliśmy udział w akcji „Szkoła pamięta”.


W świetlicy we wrześniu 2022 roku…

pożegnaliśmy wakacje i powitaliśmy nowy rok szkolny, a z nim świetlicę. Na powitanie była duża garść zasad, regulaminów i przypomnień o tym jak należy spędzać czas i zachowywać się w świetlicy. Potem oczywiście wakacyjne wspomnienia i znowu trochę przestróg, tym razem jak należy bezpiecznie przychodzić do szkoły. Był również Dzień Kropki i Dzień Maszynisty (w tym roku szkolnym będziemy w każdym miesiącu poznawać jakiś zawód) oraz informacja o międzynarodowej kampanii odbywającej się na całym świecie w trzeci weekend września „Sprzątanie świata”.  Koniec lata i początek jesieni to kolejny temat do rozmów i pięknych prac plastycznych.


Rok szkolny 2021/2022


Świetlica w czerwcu

Ostatni miesiąc nauki i świetlicy rozpoczyna najważniejsze święto dzieci – Dzień Dziecka. Były także życzenia dla taty z okazji Dnia Ojca i Dzień Przyjaciela, plenerowe warsztaty malarskie i dużo zabawy na powietrzu. W związku z nadchodzącymi wakacjami Świetliczaki udały się w wielką podróż dookoła świata razem z Bolkiem i Lolkiem. Opowiadały też o swoich wakacyjnych planach, no i nie mogło zabraknąć wakacyjnych rad i przestróg. W ten sposób pożegnano szkołę i świetlicę na dwa miesiące. Do zobaczenia we wrześniu 😊


Świetlica w maju

Początek maja to trzy święta narodowe, którym towarzyszył biało czerwony wystrój sal świetlicowych oraz rozmowy na temat symboli narodowych i wydarzeń historycznych związanych z 1 i 3 maja. W kolejnym majowym tygodniu dzieci dowiedziały się jak powstają filmy fabularne, dokumentalne i animowane. W ciągu następnych dni, między innymi w związku z przystąpieniem szkoły do akcji Rowerowy maj oraz wiosenną pogodą, promowane było aktywne spędzanie czasu  na powietrzu. 23 maja obchodzony był Dzień Żółwia, a 26 maja oczywiście Dzień Mam. W maju nie mogło zabraknąć ukwieconego majowego pejzażu. W ramach projektu „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie zagadek.” zrealizowano temat Czy strach ma wielkie oczy? w oparciu o książkę Grzegorza Kasdepke „Co to znaczy?”,  a w ramach projektu konkursowego „Świetlica szkolna – przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy” zajęcia „Dni międzykulturowe w świetlicy szkolnej” przybliżające uczniom kulturę wybranych krajów z różnych zakątków świata.


Świetlica w kwietniu

Kwiecień w świetlicy rozpoczął się od promowania książek i zachęty do czytania. Mimo że wiosna za oknem, czas na czytanie powinien znaleźć się zawsze. Przed Wielkanocą nie zabrakło pisanek, zajączków, kurczaczków i świątecznych życzeń. Po feriach wiosennych nastał czas na inne święta: 19 kwietnia – rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim obchodzona wspólnie z Muzeum Polin jako akcja „Żonkile – łączy nas Miłość” oraz 22 kwietnia – Dzień Ziemi. Zajęcia świetlicowe w ostatnim tygodniu kwietnia to niezwykle ważne tematy przypominające, co to jest pierwsza pomoc i jak jej udzielać, zakończone nietypowym świętem –  Dniem Psa Ratowniczego. W ramach projektu „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie zagadek.” zrealizowano temat „Kto na podium dzisiaj stanie? Album obrazkowy z opisami. Księga rekordów „NAJ” wśród zwierząt”. Mimo że tegoroczna wiosna nie jest zbyt ciepła, każdej z grup świetlicowych udało się spędzić sporo czasu na dworze i korzystać z aktywności ruchowej na powietrzu.


Świetlica w marcu

Marzec to miesiąc, który zwiastuje wiosnę. Kwitnąca leszczyna, bazie, przebiśniegi a nawet krokusy pojawiły się nie tylko w otaczającej nas naturze, ale w świetlicowych dekoracjach. W ramach obchodów Dnia Kobiet i Mężczyzn na zajęciach pojawiły się postacie znanych Polek i Polaków. Dzieci tworzyły ozdobne karki z kalendarza z datą 8 i 10 marca, a także poznawały modę męską i żeńską z dawnych epok. 14 marca obchodziliśmy Dzień Motyla, w którym nie mogło zabraknąć tych niezwykle barwnych i pięknych owadów. Nigdy nie jest za dużo mówienia o higienie, dlatego kolejne tematy zajęć świetlicowych poświęcone były czystości rąk, zębów i całego ciała. 21 marca z radością powitaliśmy wiosnę. Ostatni tydzień marca poświęcony był sztuce. Oprócz przypomnienia sylwetek znanych polskich malarzy i rzeźbiarzy, dzieci dowiedziały się co to jest op-art. (kierunek w grafice i malarstwie, którego zadaniem jest oddziaływanie na oko widza, stosujący abstrakcyjne kombinacje linii zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu) oraz jak wygląda sztuka aborygeńska (malowanie kropkami). W ramach projektu „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie zagadek.” Zrealizowano zajęcia na temat: ptaków, wiatru, mody, Fridy Kahlo i jej kwiatowych portretów, a także sztuki op-art. i aborygeńskiej. W marcu również nasza świetlica otrzymała certyfikat za realizację projektu konkursowego „Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi” zobacz


Świetlica w lutym

Powrót z ferii zimowych w świetlicy związany był z serdecznościami, które rozdawaliśmy sobie z okazji walentynek. W tym roku długi karnawał zachęcał do projektowania strojów i masek oraz karnawałowych zabaw. 15 lutego swoje święto obchodziły hipopotamy, które w różnych postaciach zawitały do naszej świetlicy. Kolejne zajęcia poświęcone były poznawaniu polskich twórców poezji dla dzieci, a wśród nich: Marii Konopnickiej, Stanisława Jachowicza, Ignacego Krasickiego,  Aleksandra Fredry oraz Wandy Chotomskiej, Doroty Gellner, Michała Rusinka czy Natalii Usenko. W ramach projektu Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie zagadek zrealizowano dwa ciekawe tematy: Czy czas ma skrzydła? Przedstawienie dzieciom historii mierzenia czasu oraz ciekawostek o zegarach oraz  Czy szewc bez butów chodzi? Odkrywanie ciekawostek o zawodach dawnych, ginących oraz obecnie wykonywanych. Koniec lutego to czas zbliżającego się przedwiośnia i radosnego oczekiwania na wiosenne ciepło. W tym roku jednak zakłóciły go bardzo ciemne chmury wojny na Ukrainie, które z pewnością nie pozostaną bez wpływu na to, co dzieje się w sercach dzieci i nauczycieli nie tylko świetlicy.


Świetlica w styczniu

Pierwszy miesiąc nowego roku rozpoczął się w świetlicy od przypomnienia nazw miesięcy i pór roku. Panująca zima zachęciła do zastanowienia się jak pomóc zwierzętom zimą, a 17 stycznia obchodzono Dzień Śniegu. Powstały przepiękne śnieżynki i dekoracje udające padający śnieg. Jak każdego roku w styczniu i tym razem wiele czasu poświęcono na rozmowy o kochanych babciach i dziadkach, przygotowaniu dla nich laurek z życzeniami oraz naukę piosenek.  Ostatni tydzień przed feriami to czas, aby przyjrzeć się różnym sportom i zabawom zimowym oraz temu, jak je uprawiać oraz jak spędzać wolny zimowy czas, aby było bezpiecznie i ciekawie. Nie mogło oczywiście zabraknąć przestróg związanych z bezpiecznym i mądrym korzystaniem z internetu w związku z Dniem Bezpiecznego Internetu przypadającym 8 lutego oraz niestety niemiłą perspektywą dla niektórych dzieci, które utknęły w domach z powodu izolacji lub kwarantanny. W ramach projektu „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie zagadek” dzieci wykonywały kolaże pt. Moja ulubiona pora roku oraz poznały zjawisko mimikry i stworzyły niezwykle barwne i ciekawe prace przedstawiające kameleony.


Świetlica w grudniu

Grudzień w świetlicy rozpoczął się od tematu „Bez złości mamy więcej radości”, czyli rozważania, jak zapanować nad gniewem i złym humorem, aby innym nie zrobić przykrości. W oczekiwaniu na św. Mikołaja wszyscy wykonywali jego portrety, zastanawiali co sprawia więcej przyjemności dawanie czy przyjmowanie prezentów oraz próbowali wymyślić prezent dla Mikołaja. 10 grudnia obchodziliśmy Dzień Guzika (który w kalendarzu świąt nietypowych przypada na 12 grudnia). Dzieci poznały historię tego małego, ale jakże przydatnego przedmiotu, uczyły się przyszywać guziki, bawiły się i wykonywały prace plastyczne z wykorzystaniem guzików. W związku z udziałem naszej świetlicy w Dzielnicowym Świetlicowym Konkursie Konstrukcyjnym „Mali architekci” powstało wiele niezwykłych budowli. W kolejnym tygodniu obserwowaliśmy zmiany w przyrodzie przed nadchodzącą zimą. Grupie pierwszoklasistów, która przez całą jesień przygotowywała teatrzyk, udało się nagrać przedstawienie „Bal na pożegnanie jesieni”, realizowane w ramach projektu „Baw się i ucz! Świetlica przyjazna uczniowi”.  No i wreszcie w świetlicy zapanował świąteczny nastrój: rozbłysły choinki, pojawiły się dekoracje, pierniczki (wprawdzie z masy solnej, ale za to samodzielnie udekorowane), a nawet bałwanek ze sztucznego śniegu. W grudniu również zrealizowano pierwsze zajęcia „Co ma piernik do wiatraka”  w ramach kolejnego projektu „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie …zagadek”, do którego przystąpiła nasza świetlica.


Realizujemy projekt: Akademia Świetlicowa – Świetliczaki na tropie… zagadek

Plakat zobacz

Regulamin [czytaj więcej]

 


Listopad

Listopad w świetlicy rozpoczął się od świątecznej zadumy nad tymi, którzy odeszli oraz udziale w akcji „Szkoła pamięta…” Następnie przenieśliśmy się w bajkowy świat w związku z Dniem Postaci z Bajek (5 listopada) oraz tematem „Różdżka i czapka Harrego Pottera” realizowanym w ramach projektu „Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi”. Święto Niepodległości zostało uczczone pogadankami o historii Polski, biało czerwonymi dekoracjami oraz wspólnym śpiewaniem hymnu. 14 listopada wszyscy łamali sobie języki z okazji Dnia Łamańców Językowych. W kolejnych dniach poruszane były niezwykle ważne sprawy – dobre maniery czyli savoir – vivre w świetlicy i nie tylko. W trudny jesienny czas końca listopada podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: czy jesień musi być nudna – a może pobawimy się w teatr. Były ćwiczenia dykcyjne i aktorskie, rozmowy o spektaklach teatralnych, scenografii i efektach specjalnych. Jedna z grup przygotowała teatrzyk pt. „Bal na pożegnanie jesieni”, który, ze względów epidemicznych, zostanie nagrany i przekazany do obejrzenia przez wszystkie grupy na zakończenie jesieni. Teatrzyk powstał w ramach projektu „Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi”. 25 listopada, w Dzień Pluszowego Misia odwiedziły świetlicę misie i inne pluszanki. Niektórzy nawet sami wykonali takie zabawki.


Październik

W październiku zrobiło się jesiennie i kolorowo: w lesie, w parku, w naszych salach i nawet na talerzach. Były kasztanowe miasta, grzybobranie, dary sadów i ogrodów oraz smakowite zdrowie, czyli co powinniśmy jeść, aby było smacznie i zdrowo. Nie zabrakło oczywiście życzeń i laurek dla nauczycieli z okazji Dnia Nauczyciela, a 25 października obchodziliśmy Dzień Kundelka. Kontynuując nasz świetlicowy projekt konkursowy „Baw się i ucz! Świetlica przyjazna uczniowi” odbyły się: debata „Zdrowie na talerzu”, konkurs plastyczny „Złota polska jesień” oraz mini konkurs recytatorski „ZOO Jana Brzechwy”.


Inauguracja akcji „Zaczytana świetlica”

W czwartek, 29 września br. w ramach obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania wolontariusze naszej szkoły rozpoczęli akcję „Zaczytana świetlica”. Działanie polega na spotkaniach czytelniczych wolontariuszy z dziećmi korzystającymi ze świetlicy szkolnej.

Spotkania mają na celu nie tylko rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Dla młodszych koleżanek i kolegów są jednocześnie okazją do zetknięcia się z wolontariatem, a publiczne wystąpienia młodzieży pozwalają im zyskać więcej pewności siebie. Tak spędzony wspólnie czas z pewnością zaprocentuje w przyszłości.


Wrzesień

Jak zwykle na początku roku szkolnego świetlica organizowała swoją działalność. Przyjęte zostały wszystkie dzieci z klas 1 – 4, których rodzice wyrazili taką potrzebę. Uczniowie poznali zasady przebywania w świetlicy, regulamin sali świetlicowej, korzystania z zabawek i sprzętów oraz wymagania związane z pandemią Covid-19, a także poznali nauczycieli – wychowawców pracujących z grupami. W zawiązku tym, że pogoda sprzyjała wychodzeniu na dwór, dzieci dużo czasu spędzały na powietrzu. Wiele wrześniowych zajęć wynikało z przystąpienia naszej świetlicy do projektu konkursowego pod hasłem „Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi”. Były to: pogadanki i dyskusje na temat: „Po co jest świetlica w szkole”, „Wakacyjne wspomnienia”, a także wspólne głośne jesienne czytanie. Przypomniane były również bardzo ważne zasady bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły. Kończące się lato i nadejście jesieni to powód, aby podziwiać dary sadów, lasów, ogrodów, babie lato i kolory jesieni. 28 września, w związku przypadającym w tym dniu Dniem Jabłka, dzieci dowiedziały się jakie są odmiany i wartości odżywcze tych popularnych owoców. Wykonywały też „jabłkowe” prace plastyczne. We wrześniu odbył się również pokaz judo, w którym uczestniczyły dzieci ze świetlicy.


Rok szkolny 2020/2021


Czerwiec

Ostatni miesiąc roku szkolnego upłynął szybko i gorąco zarówno pod względem pogody, jak bogactwa omawianych tematów. Zaczęło się oczywiście od Dnia Dziecka. Potem obchodziliśmy Dzień Roweru, Dobrej Oceny, Oceanów, Wiatru i Dzień Ojca. W ostatnim tygodniu wszyscy już byli myślami na wakacjach. Były więc plany i marzenia wakacyjne, ale przede wszystkim rady i przypomnienia, jak spędzić wakacje zdrowo, wesoło i oczywiście bezpiecznie. Na zakończenie roku świetlicowego najbardziej aktywni uczniowie otrzymali pochwały.


ZACZYTANA ŚWIETLICA

Akcja „Zaczytana świetlica” polegała na spotkaniach czytelniczych wolontariuszy z dziećmi korzystającymi ze świetlicy szkolnej, którzy czytali książki młodszym koleżankom i kolegom.  W czasie edukacji zdalnej w ramach akcji wolontariusze podjęli działanie pt. „W świecie bajek”, które polegało na przesyłaniu filmików, na których uczniowie czytali wybraną przez siebie bajkę lub rozdział wybranej książki dla dzieci. Akcentując dwujęzyczność naszej szkoły nie zabrakło bajek w języku francuskim – oczywiście z tłumaczeniem 😊. Świętując „Dzień Książki” nagrania wolontariuszy zostały zebrane w jedną prezentację i udostępnione na stronie internetowej szkoły, w zakładce „świetlica”. Po powrocie wszystkich uczniów do nauki stacjonarnej wolontariusze powrócili do tradycyjnej formy akcji. Czerwcowe spotkania czytelnicze na świeżym powietrzu były „niezwykłą podróżą śladami polskich legend”. Dziękujemy wolontariuszom za rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych uczniów naszej szkoły.


Maj

Maj w świetlicy rozpoczął się tradycyjnie w biało-czerwonych barwach świątecznych. Były chorągiewki i narodowe kokardy w związku z 1, 2 i 3 maja. 5 maja obchodziliśmy Dzień Higieny Rąk i chociaż ostatnio bardzo często przypominaliśmy sobie, jak prawidłowo myć ręce, to wiedzy na ten temat nigdy dość. W kolejnych dniach mówiliśmy o niezwykle ważnej sprawie, a mianowicie jak być dobrym kolegą. 15 maja obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Rodzin, a 17 maja Dzień Pszczół. Mimo że majowa pogoda nie była zbyt zachęcająca do pobytu na dworze, to aktywność na świeżym powietrzu jest niezwykle potrzebna, dlatego warto było poświęcić na ten temat następne zajęcia. Kolejny ważny temat to Dzień Dobrych Uczynków.  Pod koniec maja jak zwykle serdecznie życzenia należą się najbliższym osobom – mamom. Oprócz życzeń piękne majowe kwiaty i wianki.


Kwiecień

Kwiecień w świetlicy szkolnej minął w większości pod znakiem pustych sal i nieobecności dzieci. Mimo to, na czas nauczania zdalnego, nauczyciele świetlicy przygotowali propozycje zadań, które nie tylko dawały możliwość ciekawego spędzenia czasu, ale też poszerzały wiedzę i umiejętności uczniów.

Po tematach związanych w Wielkanocą, nastał czas na obchody Dnia Książki dla Dzieci, a potem również Dnia Książki i Praw Autorskich. Można było ułożyć hasło promujące czytanie książek, zrobić zakładkę lub zilustrować ulubioną książkę. Następnie uczniowie mieli możliwość poznania wielkich polskich malarzy i ich twórczości. 14 kwietnia przypomniane zostało dzieciom historyczne wydarzenie – chrzest Polski w związku z przypadającym w tym Dniu Świętem Chrztu Polski. Zaś 19 kwietnia akcja Żonkile „Łączy nas pamięć” przybliżyła uczniom wydarzenia, które miały miejsce 19 kwietnia 1943 r. w getcie warszawskim.

Kolejne dni to obchody Dnia Ziemi i ściśle związany z tym dniem Dzień Drzewa. Na zakończenie kwietnia zaproponowano dzieciom zagłębienie się w świat techniki, nauki i wynalazków. W kwietniu oczywiście królowały również kwiaty w różnych wersjach i kolorach.


Akcja Żonkile w świetlicy szkolnej

W kwietniu w świetlicy, mimo nieobecności dzieci i zajęć zdalnych, udało się przeprowadzić akcję Żonkile „Łączy nas pamięć”. W tygodniu poprzedzającym rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim w wejściu do szkoły została umieszczona tablica informująca o akcji. Na stronie internetowej szkoły https://sp364.edu.pl/z-zycia-szkoly/ zamieszczono zaproszenie do zaangażowania się w akcję. Zaproszenie, oprócz informacji o uczestnictwie szkoły w akcji, zawierało propozycję samodzielnego zrobienia żonkila według szablonu i instrukcji umieszczonej na stronie Muzeum POLIN lub zabranie wykonanych przez nauczycieli świetlicy żonkili ze szkoły. Uczniowie przychodzący do szkoły na zajęcia terapeutyczne otrzymywali żonkile pamięci i byli zachęcani do przekazywania wiadomości na temat obchodów rocznicy. Oprócz zdjęć z symbolami akcji  można było przesłać fotografię naturalnych kwitnących żonkili. W świetlicowej akcji Żonkile wzięli udział również uczniowie klas starszych.


Marzec

Marzec w naszej świetlicy obfitował w obchody różnych nietypowych świąt. 1 marca był Dniem Piegów. Po zapoznaniu dzieci z informacjami skąd się biorą te brązowe kropki na buziach niektórych, uczniowie mieli możliwość przypomnienia sobie przygód piegowatej Pippi i Pana Kleksa.

Marzec to także miesiąc oczekiwania na zakończenie zimy. Najpierw w przyrodzie i w świetlicy zapanowało przedwiośnie: „zakwitły” przebiśniegi i kwiaty leszczyny. Potem było powitanie kalendarzowej wiosny. Mimo że w marcu jak w garncu i zima jeszcze nas nie opuściła na dobre, to w świetlicy pojawiły się motyle, biedronki i żaby (w związku z Dniem Żaby). Oczywiście nie zabrakło życzeń dla pań w Dniu Kobiet i dla panów w Dniu Mężczyzn, a niektórzy bardzo chętnie wykonali samodzielnie upominki w postaci koralikowych bransoletek.

Obchodzony był też Dzień Lasu, Recyklingu i Wody, bez której nie  można by zachować tak ważnej w obecnym czasie higieny. Dla uatrakcyjnienia tematów związanych z myciem rąk, dzieci robiły kolorowe, pachnące mydełka. Ważny dla naszej szkoły był również Dzień Świętego Patryka – patrona Irlandii. Uczniowie poznawali fakty i legendy z życia świętego, a sale i korytarze udekorowane zostały zielonymi koniczynkami. Koniec marca to oczywiście przygotowania do Świąt Wielkanocnych, czyli kurczaczki, króliczki, kolorowe pisanki i życzenia.


Zaczytana świetlica

Akcja „Zaczytana świetlica” polega na czytaniu przez Wolontariuszy bajek dla młodszych koleżanek i kolegów ze szkoły. Świętując „Dzień Książki dla Dzieci” zapraszamy do słuchania:
https://www.canva.com/design/DAEaD2Zpatg/FFXm7h4nbgwivRuHfYXONg/view?utm_content=DAEaD2Zpatg&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink


Dzień Kolorowej Skarpetki

21 marca obchodzony jest Światowy Dzień Zespołu Downa zwany również Dniem Kolorowej Skarpetki. Światowy Dzień Zespołu Downa nie bez przyczyny wyznaczono na 21 marca. Jest to początek kalendarzowej wiosny, symbolizujący narodziny nowego życia oraz narodziny ludzi niezwykłych. Kolorowe skarpetki, podobnie jak data obchodów, mają znaczenie symboliczne. Co symbolizują? Różnorodność, odmienność, społeczne niedopasowanie – czyli wszystko to, z czym na co dzień muszą zmagać się osoby dotknięte zespołem Downa.
Z okazji tego dnia świetlica szkolna zaprosiła uczniów wraz z ich rodzinami do świętowania! Akcja polegała na założeniu kolorowej skarpetki, nie do pary – na znak solidarności z Osobami z Zespołem Downa.


Świetlicowe obchody Dnia św. Patryka

17 marca, w Dniu świętego Patryka, na zajęciach świetlicowych dzieci dowiedziały się dlaczego ta postać jest ważna dla naszej szkoły. Poznały niektóre fakty oraz legendy dotyczące  życiorysu świętego Patryka. Wykonywały kolorowanki przedstawiające postać świętego, układały puzzle stworzone przez siebie, a także rozkodowywały obrazek przedstawiający koniczynkę (roślinę związaną z postacią patrona Irlandii – świętego Patryka). Zajęcia umilała muzyka irlandzka.


Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

W ramach szkolnych obchodów Dnia Języka Ojczystego w poniedziałek 22 lutego najmłodsi uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach świetlicowych, których celem była nauka dbania o piękno polszczyzny. Wśród podjętych działań były: zabawy słowami, zajęcia czytelnicze, kolorowanki ortograficzne oraz zabawy edukacyjne rozwijające słownictwo.

Dbajmy o swój – najpiękniejszy na świecie – język ojczysty!


Luty

Luty w świetlicy rozpoczął się w karnawałowym nastroju. Dzieci dowiedziały się czym jest karnawał, i jak wygląda w różnych zakątkach świata. Były maski karnawałowe i plany na Dzień Przebierańca. W kolejnym tygodniu uczniowie przypomnieli sobie twórczość dla dzieci polskich poetów. „Małpa w kąpieli”, „Kaczka Dziwaczka”, „Pan kotek był chory”, „Kruk i lis” to tylko niektóre  wysłuchane w świetlicy wiersze.  Na 14 lutego świetlica udekorowała się walentynkowymi serduszkami. Mroźny i śnieży luty spowodował, że po raz kolejny w tym roku szkolnym należało pochylić się na tematem pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy. No i oczywiście  nie mogło zabraknąć sportów zimowych. Odbyły się też obchody dwóch ważnych dni: Dzień Bezpiecznego Internetu i Dzień Numeru Alarmowego 112, a także Dzień Kota i Dzień Dinozaura.


Styczeń

Z radością powitaliśmy rok 2021, a z nim dzieci z klas I-III, które po czasie nauki zdalnej oraz feriach zimowych powróciły do szkoły i do świetlicy. Mimo że pozostały tylko dwa tygodnie stycznia, był to czas bogaty w różne działania. Na początku należało przypomnieć sobie i na nowo przyzwyczaić się do funkcjonowania w sytuacji pandemii. Mycie rąk, dystans, noszenie maseczek i inne zachowania, które zapewnią bezpieczeństwo w obecnym, trudnym czasie to temat wielu rozmów świetlicowych. Dzień Babci i Dziadka – o tych dniach żadna wnuczka i żaden wnuczek nie może zapomnieć. Były portrety, laurki i oczywiście życzenia. Kolejna ważna data to 28 stycznia – Dzień Ochrony Danych Osobowych. Dzieci nauczyły się, co to są dane osobowe i dlaczego należy je chronić. Uczniowie dowiedzieli się też jaka jest różnica między odkryciem i wynalazkiem i jakie wynalazki zmieniły świat. Opowiadali również o swoich pupilach. A wszystko to w scenerii pięknej białej zimy. Nie zabrakło więc zimowych zabaw na śniegu. Niezwykle zajmujące były też zabawy nowymi klockami, o które wzbogaciła się świetlica.


Grudzień

Życzenia świąteczne [czytaj wiecej]

Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę

W ramach edukacji zdalnej w grudniu 2020 r. odbyły się zajęcia świetlicowe związane z  pomocą zwierzętom w przetrwaniu zimy. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z filmem edukacyjnym „Zima – trudny czas dla zwierząt” oraz z wywiadem Dyrektora Warszawskiego Ogrodu Zoologicznego pt. „Jak pomagać zwierzętom w zimie”.

Na podsumowanie świetlicowych działań uczniowie przesyłali prace (plastyczne lub zdjęcia) obrazujące pomoc zwierzętom w przetrwaniu zimy. Nagrodzone prace wykonali: Wiktoria Cena – 0 A, Ola Kalinowska – 0 B, Nadia Nadolska – 1 B, Zuzia Domańska – 1 C, Marysia Laskowska – 2 B, Franek Laskowski – 5 A.

Dziękujemy za opiekuńczą postawę oraz troskę o los zwierząt w czasie zimy.


Świetlicowy Konkurs Plastyczny „ POMOCNA DŁOŃ”

Konkurs zorganizowany przez świetlicę skierowany był do uczniów klas I – III naszej szkoły. Zadanie uczestnika konkursu polegało na wykonaniu pracy plastycznej obrazującej „pomocną dłoń”. Celem naszych działań było: rozwijanie empatii, zachęcanie do pomagania innym, przybliżenie idei wolontariatu oraz rozwijanie twórczej wyobraźni.

Wyniki konkursu:

I miejsce: Hanna Plęs – 2B, Pola Kudzinowska – 3C,
II miejsce: Julia Wasiak – 1B, Zuzanna Domańska – 1C, Hanna Radwińska – 1C,
III miejsce: Amelia Fortuniak – 1A, Damian Galik – 1C, Antoni Suszek – 2A, Maria Laskowska – 2B.
Gratulujemy pomysłowości i kreatywności!


Listopad

W listopadzie dzieci z klas I – III chodziły do świetlicy tylko przez kilka dni. W związku z dniem Wszystkich Świętych i Zaduszkami wspominano bliskich zmarłych. Odbyły się też pogadanki o zachowaniu na cmentarzu i porządkowaniu grobów. Kolejne działania były związane z przygotowaniami do Dnia Niepodległości. Udało się przygotować biało-czerwone dekoracje i kotyliony, ale już wspólne, szkolne śpiewanie hymnu odbyło się w ramach nauki zdalnej. Inne propozycje świetlicy do indywidualnego wykorzystania przez chętne dzieci zamieszczono na stronie internetowej szkoły. Były to m.in. obchody Dnia Tolerancji, konkurs plastyczny „Pomocna dłoń”, Dzień Kredki, dobre maniery oraz katarzynki i andrzejki.


Październik

Październikowe działania świetlicy szkolnej rozpoczęły się tematyką patriotyczną. W związku z rocznicą upadku Powstania Warszawskiego i udziałem w akcji BohaterON odbyły się pogadanki i oglądanie prezentacji na temat Powstania. Dzieci wykonywały również kartki z podziękowaniami dla Powstańców. Kolejne październikowe święto to Dzień Edukacji, a więc oczywiście życzenia i laurki dla nauczycieli i pracowników szkoły. Dzieci uczestniczyły także w tygodniu kodowania, kodowały trasę dla małych robotów – ozobotów. Dominującym tematem była jednak jesień: pachnąca grzybami, jabłkami i bogatą spiżarnią oraz mieniąca się złotem, czerwienią i ciepłymi jesiennymi barwami. Znalazł się też czas na „Przerwę na czytanie” oraz jesienne planszówki.


Wrzesień

Pierwszego września dzieci powitały szkołę, a w niej również świetlicę. Poznały zasady przebywania w świetlicy ze szczególnym uwzględnieniem tych nowych, związanych z zagrożeniem epidemicznym. Tradycyjnie już, na początku roku szkolnego omawiane było bezpieczeństwo w drodze do szkoły i wspominane wakacje. Choć pogoda cały czas pozwalała na wesołe zabawy na świeżym powietrzu, to jednak należało pożegnać lato i powitać jesień. Były odlatujące ptaki, jesienne wianki, piękne słoneczniki oraz dary sadów i ogrodów. Nie zabrakło też czasu na wykropkowany świat w Dniu Kropki oraz na wzięcie udziału w ogólnopolskiej akcji: „Dzień głośnego czytania”, który obchodzony jest 29 września.


 

Rok szkolny 2019/2020

Polskie święta majowe

Świetlicowe zajęcia zdalne skupiające się wokół tematyki majowych świąt miały na celu utrwalenie uczniom kl. I – IV wiadomości dotyczących:

– 1 Maja – Międzynarodowy Dzień Pracy,

– 2 Maja – Dzień Flagi Państwowej,

– 3 Maja – rocznica uchwalenia Konstytucji z 1791 r.

Filmy edukacyjne, prezentacje, krzyżówki, quizy i zagadki oraz zajęcia kulinarne, plastyczne i muzyczne pomogły wychowankom przyswoić wiedzę o 1, 2, 3 maja – dniach, które są szczególnie ważne w historii Polski. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z naszych „patriotycznych działań”.

Nagrodzeni uczniowie („patriotyczna kanapka” oraz „flaga Polski”):

1) Krystyna Grzywaczewska – kl. 1 A

2) Antoni Suszek – kl. 1 A

3) Jan Witkowski – kl. 1 B

4) Hanna Antończyk – kl. 2 A

5) Apolonia Wojtak – kl. 2 B

6) Adam Kukieła – kl. 2 C

7) Jan Suszek – kl. 3 A

8) Wiktor Lagierski – kl. 4 A

 

 


Ekologiczne hasła

Z okazji Święta Ziemi nauczyciele świetlicy zaprosili uczniów kl. I-IV do zabawy słowami pn. „Ekologiczne hasło”. Zadanie uczniów polegało na wymyśleniu, napisaniu i przesłaniu hasła promującego Dzień Ziemi, zachęcającego do ochrony środowiska, segregacji śmieci, oszczędności wody, energii, itp.

EKOLOGICZNE HASŁA nagrodzonych uczniów:

„OKAŻ KULTURĘ I CHROŃ NATURĘ” – Pola Kudzinowska, kl. 2 C

„KAŻDEGO DNIA NASZĄ PLANETĘ CHROŃ TO NASZ JEDYNY DOM!” – Lena Kłos, kl. 2 C

„SZANUJ ZIEMIĘ, ONA CIEBIE!” – Antoni Suszek kl.1 A i Jan Suszek kl.3 A

„NIE ŚMIEĆ, BO ZABIJESZ SAM SIEBIE” „KAŻDY ŚMIEĆ MA SWOJE MIEJSCE”

„KAŻDA KROPLA WODY LICZY SIĘ DLA ŻYCIA” „OSZCZĘDZAJ WODĘ” – Hanna Antończyk, kl. 2 A

„O ŚRODOWISKO DBAMY, KIEDY MNIEJ ODPADÓW WYTWARZAMY” – Krystyna Grzywaczewska, kl. 1 A

Uczniowie mieli również możliwość zapoznania się z ciekawostkami na temat skarbów ukrytych w ziemi oraz zwierząt prehistorycznych (każdy miał możliwość stworzenia własnego dinozaura). Wychowankowie z „Super Piątką” zaangażowali się w czynne segregowanie śmieci, a „Krzyś-Ekolog” pokazał im, w jaki sposób mogą oszczędzać energię.

Celem naszych działań było kształtowanie postaw proekologicznych oraz poczucia odpowiedzialności za najbliższe otoczenie. Świętujemy jeden dzień – działamy cały rok!

 


Wielkanocne rękodzieło

W ramach świetlicowych zajęć zdalnych uczniowie edukacji wczesnoszkolnej zostali zapoznani z tradycją świąt wielkanocnych, poznali odpowiedź na pytanie „dlaczego jajko jest symbolem świątecznym?” oraz mieli możliwość przeprowadzenia doświadczenia „jak zrobić gumowe jajko”.

Nauczyciele świetlicy zaprosili również uczniów kl. I – IV na warsztaty artystyczne z rękodzieła. Do zajęć przyłączyło się również rodzeństwo uczniów z grupy „0”. Przewodnim tematem była wielkanocna pisanka. Po zapoznaniu się z różnymi technikami dekorowania jajek, chętni uczniowie przystąpili do pracy własnej w domu. Wychowankowie wykazali się kreatywnością oraz pomysłowością. Powstały oryginalne, świąteczne dekoracje, które możemy podziwiać w galerii poniżej. Dziękujemy za udział!

 


Luty, marzec

W tym miesiącu poznaliśmy utwory najbardziej znanych polskich pisarzy. Czytaliśmy wiersze. Wykonaliśmy pracę plastyczną do jednego wspólnie wybranego wiersza. Rozmawialiśmy także o ulubionych bohaterach literackich.

Opowiadaliśmy o planach na ferie zimowe. Poruszyliśmy także temat bezpieczne ferie. A po feriach mogliśmy zrelacjonować nasz spędzony czas.

W marcu mogliśmy podziwiać oznaki wiosny. Tworzyliśmy różne prace plastyczne, częściej wychodziliśmy na świeże powietrze. Niestety od 12 marca wszyscy byliśmy objęci narodową kwarantanną, a tematyka świetlicowa była propozycją dla dzieci do pracy w domu.

 


Styczeń

Rozpoczął się nowy rok. Dla nas jest to doskonała okazja do tego, aby przećwiczyć sobie nazwy miesięcy i jednocześnie skupić się na tym, jak zmienia się świat wokół nas w styczniu.

Marzyliśmy o tym, aby pojawił się śnieg. Nasze marzenie częściowo się spełniło, bo śnieg był, ale niestety tylko przez 2 dni. Kto miał możliwość skorzystał i ulepił bałwana lub zjechał na sankach.

Zima to trudny czas dla zwierząt, dlatego warto czasem pomyśleć, jak my ludzie możemy pomóc zwierzętom przetrwać zimę. Obejrzeliśmy film edukacyjny z taką tematyką i przedyskutowaliśmy, co warto dla tych istot aktualnie zrobić.

Styczeń jest miesiącem karnawału, dlatego chętnie się bawimy, tańczymy i tworzymy maski karnawałowe. Pssst… już nie długo mamy bal karnawałowy i wspólnie obmyślamy, za kogo się przebierzemy.

Piękne chwile pojawiają się 21 i 22 grudnia w Dzień Babci i Dziadka. Naszych dziadków kochamy przez cały rok, nie tylko od święta, ale w te dni możemy im to w szczególności pokazać i przypomnieć. A pamięć po dziadkach, których już niestety z nami nie ma, będziemy nosić na zawsze w naszych serduszkach. Kochamy Was!

 


Grudzień

I przyszedł do nas grudzień. Miesiąc, który kojarzy nam się ze świętami Bożego Narodzenia i przede wszystkim Mikołajem. W tym miesiącu rozmawialiśmy o tradycjach Bożego Narodzenia i o tym, jak przygotowujemy się do świąt. Dzieci chętnie podejmowały także temat sprawiania innym radości poprzez np. wręczanie prezentów, czy pomaganiu rodzicom w obowiązkach domowych. Do grudniowych prac plastycznych należały, m.in.: mikołaje, choineczki, bałwanki, śnieżynki, aniołki oraz bombki. A z okazji zbliżającej się zimy przygotowywaliśmy grudniowe opowieści i rozmawialiśmy o tym, jak spędzać długie grudniowe wieczory.

 


Listopad

Listopad to czas na przemyślenia. Najpierw skupiamy się na osobach, których nie ma już wśród nas. Rozmawiamy o wizytach na cmentarzach oraz w miejscach pamięci narodowej. Analizujemy prawidłowe zachowanie w tych miejscach. Następnie wykonujemy zaduszkowe płomyki, najczęściej wyklejane plasteliną lub chryzantemy złociste.

Kolejnym ważnym listopadowym świętem jest 11 listopada, w tym roku świętowaliśmy 101 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji śpiewaliśmy pieśni patriotyczne, ćwiczyliśmy hymn i uczyliśmy się wiersza: „Kto ty jesteś?”. Rozmawialiśmy o tym, jakie mamy symbole narodowe. A także o tym, że jesteśmy szczęśliwymi dziećmi, ponieważ żyjemy w wolnym kraju. Nawiązując do tej tematyki zrobiliśmy samodzielnie kotyliony oraz wyklejaliśmy flagę i godło Polski.

W drugiej połowie listopada rozmawialiśmy o jesiennej pogody. Zwracaliśmy uwagę na zmiany pogodowe, których doświadczamy na co dzień. Poruszyliśmy temat właściwego ubierania się w chłodne i słotne dni. Robiliśmy jesienne parasole różnymi technikami.

A z okazji Dnia pluszowego misia, który jest 25 listopada, rozmawialiśmy o sylwetkach bajkowych bohaterów: Miś Yogi, Kubuś Puchatek, Miś Paddington, Miś Uszatek. Na zakończenie omawianego misiowego tematu skupiliśmy się na misiach w formie plastycznej.

 


Październik

Przyszła do nas jesień, dlatego rozwijamy w dzieciach wrażliwość na piękno jesiennego obrazu. Rozmawiamy o jesiennych owocach i warzywach. Poruszamy temat grzybów jadalnych i niejadalnych, tworzymy różne jesienne prace plastyczne. Natomiast z okazji Dnia Edukacji Narodowej poruszamy temat szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły. Omawiamy także różne zawody, ponieważ w październiku obchodzimy Tydzień Kariery. Śpiewamy piosenki związane ze szkołą i przygotowujemy się do ślubowania.

W drugiej połowie października z okazji światowego dnia drzewa poruszamy tematyką przyrodniczą. Rozpoznajemy różne gatunki drzew po kształcie liści i owoców. Tworzymy jesienne drzewa oraz krajobraz różnymi technikami.

 


Wrzesień

Witaj szkoło! Witaj świetlico!

Na początku każdego roku zapoznajemy dzieci z podstawowymi zasadami panującymi w świetlicy, w stołówce, w czasie wyjścia i podczas zabaw na boisku szkolnym i placu zabaw. Rozmawiamy o tym, jak korzystać z przyborów szkolnych, książek oraz jak je szanować. Tworzymy różne prace plastyczne – przybory szkolne, moja szkoła, mój plecak.

We wrześniu wspominamy także okres wakacyjny, podróże, nasze przygody i nowe przyjaźnie. Przekładamy nasze wspomnienia na kartkę papieru.

Kolejnym tematem poruszanym na zajęciach świetlicowych jest temat o bezpiecznej drodze do i ze szkoły. Utrwalamy zasady ruchu drogowego, omawiamy znaki drogowe i rysujemy nasza drogę do szkoły.

Na zakończenie lata rozmawiamy o zmianach panujących w pogodzie. Żegnamy bociany, skowronki i inne ptaki. Robimy jesienne słoneczniki i tworzymy ludziki, zwierzątka z kasztanów.

 


Rok szkolny 2018/2019

Maj i Czerwiec

W maju obchodzimy Święto Pracy, Święto Flagi oraz Konstytucję 3 Maja. Są to święta, które zawsze trzeba dzieciom omawiać i przypominać znaczenie tych świąt. W trakcie świetlicowych zajęć poznawaliśmy fakty historyczne, utrwalaliśmy znajomość hymnu, symboli i świąt narodowych.

W maju skupiliśmy się także na przyjaźniach zawieranych między nami w szkole, na podwórku. Doskonaliliśmy zasady fair play i rozwijaliśmy umiejętności zabawy i gry w zespole. Maj jest miesiącem ciepłym, więc dużo czasu spędzaliśmy na świeżym powietrzu i tam uczestniczyliśmy w różnych grach i zabawach integracyjnych.

26 maja obchodziliśmy Dzień Matki. Każdy z nas przygotował mamie jakiś prezent, były to między innymi laurki, kwiaty zrobione z papieru, czy portrety. Składamy najserdeczniejsze życzenia naszym mamom z okazji tego wyjątkowego święta.

W czerwcu wzbogacaliśmy i utrwalaliśmy wiedzę dzieci na temat ich praw i obowiązków. Kształtowaliśmy postawy tolerancji i akceptacji dla innych, dostrzegaliśmy cechy łączące ludzi. Tworzyliśmy gry i zabawy na boisku i szkolnym placu zabaw pod opieką nauczyciela.

Zachęcaliśmy do koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabawy. Pod koniec czerwca świętujemy Dzień Ojca, dla którego w ramach świetlicy układaliśmy życzenia i tworzyliśmy rożne niespodzianki. Na zakończenie roku szkolnego podsumowaliśmy cały rok i rozmawialiśmy o przepisie na udane i bezpieczne wakacje.

 


Kwiecień

Rozwijamy i udoskonalamy własne umiejętności, poszukujemy własnych zainteresowań. Tworzymy wiosenne kwiaty z krepiny, rozmawiamy o polskich malarzach i pisarzach.

Umacniamy więzi rodzinne, rozmawiamy o kulturalnym zachowaniu przy stole. Opowiadamy o tradycjach w naszych domach. Skupiamy się na ozdobach świątecznych: zajączkach, kurczaczkach.

W kwietniu obchodzony jest Dzień Ziemi, w związku z tym podczas zajęć świetlicowych rozmawiamy także o ochronie środowiska. Wyrabiamy nawyki oszczędzania wody i energii. Rozmawiamy o segregowaniu śmieci, o zanieczyszczeniach i zagrożeniach dla środowiska. Śpiewamy piosenki i tworzymy prace plastyczne. Namawiamy do rozsądnych zakupów, ograniczamy opakowania i skupiamy się na życiu w przyjaźni z naturą.

 


Marzec

Czas powitać wiosnę. Rozwijamy spostrzegawczość rozpoznając przylatujące do nas ptaki, obserwujemy budzącą się do życia przyrodę. Tworzymy kalendarz przedwiośnia, wykonujemy różne prace plastyczne: kwitnącą leszczynę, krokusy.

Utrwalamy zachowania prozdrowotne, dbamy o własne zdrowie. Rozmawiamy o higienie rąk, o myciu warzyw i owoców oraz o wiosennych witaminach. Zwracamy uwagę na pierwsze oznaki wiosny: pogodę, roślinność, owady, ptaki itd. … czytamy wiersze i ….. przeganiamy zimę.

 


Luty

Wróciliśmy po długim odpoczynku do szkoły. Spotkaliśmy się ze znajomymi i opowiadaliśmy sobie, czego doświadczyliśmy w ferie. Rozmawialiśmy o różnych zabawach zimowych. Kontynuowaliśmy także temat o ptakach, niektórzy przynieśli nawet zdjęcia ptaków zrobione podczas ferii.

Kolejnym tematem, który poruszaliśmy w świetlicy, to był świat bajek Braci Grimm. Rozpoznawaliśmy bajki w formie zabawy dramowej, odzwierciedlaliśmy bajki na papierze. Rysowaliśmy także ulubionych bohaterów z poszczególnych bajek.

Dodatkowo skupiliśmy się na roli komputera w naszym życiu. Prowadziliśmy pogadankę na temat tego, czy komputer pomaga, czy nam jednak bardziej przeszkadza. Wszystkie dzieci były zgodne, że znaczenie komputera zależy od jego zastosowania.

 


Styczeń

Po przerwie świątecznej rozmawialiśmy o tym, co przyniesie nam nowy rok. Przypomnieliśmy i utrwaliliśmy sobie nazwy kolejnych miesięcy. Tworzyliśmy prace plastyczne – kolorowe fajerwerki. Zorganizowaliśmy zabawy z balonami oraz zabawę muzyczną: „Jaka to kolęda?’’. Do pastorałki „Bosy pastuszek” zrobiliśmy pracę plastyczną.

Zrobiliśmy maski, a także kotyliony techniką dowolną. Rozmawialiśmy o ptakach i o ich zimowym pożywieniu. W tym miesiącu przygotowujemy się także do balu karnawałowego.

Styczeń to także święto naszych ukochanych babć i dziadków, dlatego z tej okazji robimy laurki, a także tworzymy portrety. Rozmawiamy o tym, za co kochamy naszych Dziadków? Czytamy książki o babciach i dziadkach „Babcia na jabłoni”, „Babcia też człowiek”, „Dzieci z Bullerbyn”. Kształtujemy postawy szacunku dla osób starszych. Styczeń to również zabawy na śniegu, w związku z tym warto porozmawiać na temat zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie. A na zakończenie miesiąca Czekają nas ferie. Miejmy nadzieję, że wszyscy spędzą je w dobrym towarzystwie i że będą mieli cudowne wspomnienia.

 


Grudzień

W tym miesiącu skupiliśmy się na różnych opowiadaniach, np. o Świętym Mikołaju, o Wigilii. Tworzyliśmy prace plastyczne, m.in. prezenty dla świętego Mikołaja, choinki i kartki świąteczne oraz nasze ulubione dekoracje świąteczne. Rozmawialiśmy o zbliżających się świętach, a także o zmianach zachodzących w pogodzie.

Choineczkę już ubraliśmy, ozdoby przygotowaliśmy, a teraz ćwiczymy kolędy. Magiczny świąteczny czas zagościł w naszych sercach – mamy nadzieję, że w Waszych również.

 


Listopad

Na początku listopada zawsze rozmawiamy na temat Święta Zmarłych oraz na temat zachowania na cmentarzu. Wspominamy znanych Polaków rozbudzając w dzieciach szacunek do tych, którzy odeszli. Nawiązując do tego tematu zrobiliśmy piękne chryzantemy złociste.

Kolejnym ważnym świętem listopadowym jest nasze święto narodowe – Odzyskanie Niepodległości przez Polskę. A w tym roku obchodziliśmy już 100-ną rocznicę. Jest to idealny moment na to, aby porozmawiać z dziećmi na temat historii Polski, różnych symboli narodowych i zrobić kotyliony, flagi, czy godło Polski. Dodatkowo śpiewaliśmy pieśni patriotyczne i zajęliśmy się interpretacją doskonale znanego dzieciom wiersza: „Kto ty jesteś?”

Listopad to miesiąc, w którym pogoda niestety nas nie rozpieszcza. To czas, kiedy wyjmujemy z szaf zimowe stroje i zaprzyjaźniamy się z parasolem. Dla nas to oczywiście kolejny temat do pogadanek i tworzenia prac plastycznych.

A pod koniec tego miesiące skupiliśmy się na Dniu Życzliwości i Pozdrowień oraz Dniu Pluszowego Misia. Robiliśmy ordery życzliwości, rozmawialiśmy na temat dobrych manier, a także prowadziliśmy scenki związane z zasadami kulturalnego zachowania. Natomiast później czytaliśmy książki, wiersze związane z misiem. Śpiewaliśmy piosenki i oczywiście rysowaliśmy nasze ukochane misie – tulisie.

 


Październik

Kolejny miesiąc to tematy jesienne i prace plastyczne z tym związane. Korzystamy już z jesiennych promyków słońca uczestnicząc w grach i zabawach na świeżym powietrzu. Tworzymy rymowanki, warzywne teatrzyki, lepimy grzyby z plasteliny, rozwiązujemy rebusy i zagadki o tematyce jesiennej. Korzystamy z darów jesieni i tworzymy ludziki z kasztanów, liści i żołędzi. Tworzymy różne kreatywne prace plastyczne. Nie zapomnieliśmy o święcie drzewa, które przypada na 10 października i z tej okazji rysowaliśmy nasze historie, w których pojawiło się drzewo. Zobaczcie sami.

 


Wrzesień

Witaj szkoło! Witaj świetlico! Po cudownym czasie jakim były wakacje nadszedł czas na rozpoczęcie nowego, a dla niektórych kolejnego roku szkolnego. Na szczęście pogoda we wrześniu była wakacyjna i mogliśmy jeszcze przez długi czas cieszyć się słońcem. W pierwszym miesiącu nauki poznaliśmy zasady funkcjonowania świetlicy, stołówki oraz boiska szkolnego i placu zabaw. Rozmawialiśmy o wakacjach, a także skupiliśmy się na naszych przyborach szkolnych. Nie mogliśmy pominąć zasad panujących na drodze, dzięki czemu hasło: „Jestem bezpieczny w drodze do i ze szkoły” nie jest nam już obcy.

 


Rok szkolny 2017/2018

Wakacje

Nadszedł długo oczekiwany odpoczynek – WAKACJE!!! Z tej okazji rozmawialiśmy z dziećmi na temat podróżowania w różne miejsca. Określaliśmy zagrożenia związane z wyjazdami. Zwracaliśmy uwagę na bagaż, na ubiór oraz na sposób pakowania się. Rozmawialiśmy o tym, że trzeba uważać w lesie, w górach i nad wodą. Wszyscy musimy pamiętać, że należy bawić się bezpiecznie. Życzymy udanych wakacji!

 


Moja Rodzina, Dzień Matki

Dom tworzą nie tylko ściany, sufity i podłogi, ale przede wszystkim rodzina. Dzisiaj (21 maja) każdy miał za zadanie przedstawić na rysunku swoich najbliższych. A z okazji Dnia Matki, który odbędzie się 26 maja, tworzyliśmy portrety swoich mam oraz laurki w wymiarze 3D. Dodatkowo czytaliśmy i omawialiśmy różne wierszyki o mamie.

„Jest jedna miłość, która nie liczy na wzajemność, nie szczędzi ofiar, płacze a przebacza, odepchnięta wraca – to miłość macierzyńska.” ~ Józef Ignacy Kraszewski

 


Mój Przyjaciel

Rozmawialiśmy na temat przyjaźni oraz cech dobrego przyjaciela. Omawialiśmy znaczenie tzw. czarodziejskich słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Śpiewaliśmy piosenki nawiązujące do tematu. Kolorowaliśmy majową łąkę, bo tam najchętniej spędzamy czas z przyjacielem. A na zakończenie omawianego tematu tworzyliśmy i ozdabialiśmy prezent dla przyjaciela.

 


Majowe Święta

Wszyscy wiemy, że 1 maja jest Święto Pracy, ale nie wszyscy wiemy, że święto to obchodzone jest od 1890 r. corocznie. Po długim weekendzie majowym rozmawialiśmy z panią na temat historii tego święta, tworzyliśmy chorągiewki z białej i czerwonej krepiny. 2 maja to Święto Flagi i z tej okazji oczywiście wykonywaliśmy flagi Polski. Natomiast 3 maja to Święto Konstytucji 3 Maja, dlatego też wyjaśniliśmy sobie pojęcie: „Konstytucja”. A jest to akt prawny, określany także jako ustawa zasadnicza, która zazwyczaj ma najwyższą moc prawną w systemie źródeł prawa w państwie. Rozmawialiśmy o świętach i symbolach narodowych, czytaliśmy i omawialiśmy różne wiersze oraz słuchaliśmy piosenek patriotycznych.

 


Czytam, czytamy, …

Kształtujemy nawyk codziennego czytania. Rozmawiamy na temat ulubionych książek. Każdy z nas narysował fragment ze swojej ulubionej książki. Przynieśliśmy te książki do świetlicy, aby przez kilka dni stworzyć naszą wystawkę.

Słuchaliśmy fragmentów lektury: „Dzieci z Bullerbyn”. Rozmawialiśmy na temat przygód bohaterów, wymyślaliśmy prezent urodzinowy dla Lisy, jednej z bohaterek oraz tworzyliśmy zakładki do książek.

 


Wielkanoc

Kurczaczki, kaczuszki, zajączki i baranki, czyli małe zwierzątka, które są symbolem Świąt Wielkanocnych. Porozmawialiśmy o tym, dlaczego właśnie małe zwierzątka symbolizują Wielkanoc. Omawialiśmy tradycje i zwyczaje wielkanocne i świąteczne nakrycia stołu. Wykonywaliśmy różne prace plastyczne, które zdobiły nasze domy w okresie świątecznym.

 


Zdrowie

Z nadejściem wiosny myślimy coraz częściej o spędzaniu czasu na świeżym powietrzu, o różnych sportach. Warto także pamiętać o zdrowym odżywianiu, głównie o witaminach, jakie występują w warzywach i owocach. My na ten temat mieliśmy dużo do powiedzenia, bo przecież każde dziecko wie, że owoce i warzywa to takie „bomby” witaminowe. Aby być zdrowym nie wolno jednak zapominać o częstym myciu rąk. Do czego was wszystkich namawiamy!

 


Wiosna tuż, tuż

Długo oczekiwany okres przez wszystkie dzieci (i nie tylko) to Wiosna. Rozmawialiśmy zatem na temat oznak przedwiośnia, a mianowicie o pierwszych kwiatach wiosennych, m.in. o przebiśniegach, krokusach, przylaszczkach i leszczynie. Zdobiliśmy również salę z tej okazji, bo przecież najwyższy czas pożegnać już zimę. W naszej świetlicy zaświeciło słońce i „wyrosły kwiatki”. Przyleciały również bociany, bo jak na wiosnę przystało, należy spodziewać się ptaków, które po zimie wracają do naszego kraju, są to przede wszystkim skowronki, czajki, żurawie, bociany, jaskółki i jerzyki.

 


Technika

Kolejny temat realizowany podczas zajęć świetlicowych to technika, a mianowicie ciekawostki techniczne. Omawialiśmy miejsca, w których można dowiedzieć się na ten temat jak najwięcej: czyli Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Techniki. Oglądaliśmy zdjęcia, tworzyliśmy swoje roboty z klocków, wymyślaliśmy zagadki dotyczące różnych pojazdów. Rozmawialiśmy o różnych markach samochodów, a także o pojazdach przyszłości. Wymienialiśmy w grupach przykłady, które są odpowiedzialne za wady i zalety wynalazków cywilizacyjnych.


Polskie tańce narodowe

Na początku poznaliśmy ważne informacje związane z niektórymi tańcami, skąd pochodzą, czym się charakteryzują. Następnie obejrzeliśmy filmy z tańcami narodowymi, tworzyliśmy prace plastyczne, śpiewaliśmy piosenki oraz podjęliśmy próby zatańczenia poloneza, krakowiaka, oberka, mazurka i kujawiaka. Temat bardzo nam się podobał.

 


Konstancja Markiewicz

W naszej szkole świętujemy 150 rocznicę urodzin naszej patronki. Z tej okazji w świetlicy rozmawialiśmy na temat zasług Konstancji Markiewicz, a po omówieniu jej życiorysu stworzyliśmy jej portret.

 


W świecie baśni H.Ch. Andersena

Tym razem poznajemy różne utwory H.Ch. Andersena, np. „Dziewczynka z zapałkami” „Dzielny ołowiany żołnierzyk”, „Imbryk”, omawiamy bohaterów, tworzymy różne prace plastyczne, wymyślamy ewentualne zakończenie baśni i tworzymy teatrzyk kukiełkowy.

 


Bal karnawałowy

Bal karnawałowy był udany. Wszyscy bawiliśmy się wyśmienicie. Mieliśmy piękne przebrania, co chętnie przedstawiliśmy w swoich pracach.

 


Ferie zimowe oraz ptaki

Po dwutygodniowym wypoczynku wróciliśmy do szkoły pełni energii i chęci do pracy. Opowiadaliśmy o ciekawych wydarzenia, przygodach, opisywaliśmy odwiedzane zabytki i ciekawe miejsca. Rozmawialiśmy również na temat sposobu spędzania zimy przez zwierzęta oraz o ptakach, które spędzają zimę w Polsce i o sposobie ich odżywiania się.

Na załączonych obrazkach przedstawiamy, w jaki sposób spędziliśmy ferie oraz zbudowaliśmy nasz świetlicowy karmnik dla ptaków.

 


Styczeń 2018

Skończyły się Święta Bożego Narodzenia, a my jeszcze przez kilka dni chętnie śpiewaliśmy nasze piękne polskie kolędy. Szkoda, że te święta tak szybko minęły…

W styczniu świętujemy Dzień Babci i Dzień Dziadka i z tej okazji rysowaliśmy portrety naszych babć oraz dziadków. Rozmawialiśmy również na temat okazywania szacunku osobom starszym. Czytaliśmy wiersze, śpiewaliśmy piosenki nawiązujące do tych dni.

A z okazji zbliżających się ferii zimowych omawialiśmy różne sporty zimowe i oczywiście to, co można robić w ferie. Poruszyliśmy zasady bezpieczeństwa, jakich należy przestrzegać podczas spędzania wolnego czasu, czyli: „Jak się bezpiecznie bawić?” Przed nami dwa tygodnie odpoczynku. Zapewne wrócimy pełni energii i gotowi na zdobywanie nowej wiedzy.

 


Wyniki świetlicowego konkursu plastycznego „Jesienne drzewo”

Praca przestrzenna:

I miejsce – Jan Suszek kl. I

II miejsce – Bartosz Gil kl. I

III miejsce – Wiktoria Dąbrowska kl. 0, Maciej Kruk kl. I

 

Praca płaska

I miejsce – Rafał Pankiewicz kl. I

II miejsce – Staś Zaręba kl. I, Milena Strzelczyk kl. I

III miejsce – Hanna Antończyk – Kotecka kl. 0


Magia Świąt

Dnia 6 grudnia świętujemy Mikołajki i z tej okazji przypomnieliśmy sobie historię Świętego Mikołaja, omawialiśmy wiersze, ciekawostki z nim związane, kolorowaliśmy kolorowanki i wspólnie stworzyliśmy obrazek, na którym był Mikołaj.

I właśnie tego dnia po południu przybył do nas Święty Mikołaj. Wręczył prezent dla każdego dziecka oraz prezent ogólny dla wszystkich dzieci, a były to klocki przeznaczone do zabawy na świetlicy. Bardzo Ci dziękujemy Mikołaju.

Zaraz po Mikołajkach wzięliśmy się do pracy, aby przygotować salę na święta. Segregowaliśmy klocki, układaliśmy książki i inne zabawki. Stroiliśmy salę, robiliśmy łańcuchy na choinkę, śnieżynki oraz różne choinki. Rozmawialiśmy także na temat prezentów: Co sprawia nam więcej radości? – Dawanie czy dostawanie? Domyślacie się jaka była nasza odpowiedź?

Rozmawialiśmy również o zimie, ponieważ 21 grudnia obchodzimy pierwszy dzień zimy. Na szczęście spadł śnieg, więc jest szansa na sanki w święta. Miejmy nadzieję, że ten śnieg dotrzyma do świąt. A święta tuż, tuż! Dlatego śpiewamy już kolędy i magia świąt rzeczywiście zaczyna działać. Ciekawe, czy Mikołaj przyjdzie do nas w Wigilię. A ponieważ to już za trzy dni, to życzymy wszystkim WESOŁYCH I POGODNYCH ŚWIĄT!

 


W trzecim tygodniu listopada w świetlicy omówiliśmy dobre maniery czyli savoir – vivre. Przeprowadzaliśmy scenki związane z zasadami kulturalnego zachowania. Czytaliśmy książkę p.t.: „Czarodziejskie słowo”.

A z okazji nadchodzącego święta: „Dnia Pluszowego Misia” rozmawialiśmy o bajkowych bohaterach takich jak: Miś Yogi, Kubuś Puchatek, Miś Paddington, Miś Uszatek. Śpiewaliśmy piosenki o misiach i lepiliśmy misie z plasteliny, a ponieważ dzieci są kreatywne i mają dużo pomysłów, u niektórych dzieci zamiast misia powstały inne bardzo ciekawe prace. Podsumowaniem przygody z misiami był bal jesienny wszystkich misiów. W programie były zabawy taneczne, konkursy, pokaz misiowo-jesiennej mody oraz poczęstunek. Impreza była udana, co potwierdzi każdy uczestnik misiowego balu.

 


W kolejnym tygodniu skupiliśmy się na obserwowaniu zmian zachodzących w przyrodzie. Rozmawialiśmy na temat listopadowej pogody, właściwego ubierania się w chłodne i słotne dni. Słuchaliśmy utworów nawiązujących do deszczowej pogody, m.in. „Preludium deszczowe” F. Chopina, wyklejaliśmy parasole z kolorowych kwadracików, słuchaliśmy piosenek, wierszy. Przy deszczowej pogodzie warto znaleźć sobie jakieś ciekawe zajęcie. Nasza grupa na przykład tworzyła mapę skarbów oraz puszczała na wodzie małe łódeczki.

 


Za oknami prawdziwa jesień – trochę deszczu, trochę słońca i masa kolorowych liści. Na zajęciach omawialiśmy walory jesiennego krajobrazu, cykliczność pór roku, rozpoznawaliśmy podstawowe gatunki drzew po kształcie liści i owocach. Czytaliśmy wiersze o jesieni i tworzyliśmy nasze jesienne drzewka.

 


Dbamy o zdrowie – wiemy co jemy

Realizując temat związany ze zdrowym żywieniem rozwiązywaliśmy krzyżówki i rebusy o tematyce zdrowotnej, kolorowaliśmy warzywa. Tworzyliśmy prace plastyczne – nasze kosze pełne zdrowia oraz wyklejaliśmy piramidy żywieniowe.

 


W dniach 17.10. – 22.10.2017 r. obchodzony jest Ogólnopolski Tydzień Kariery. I z tej okazji również na świetlicy zostały przeprowadzane zajęcia nawiązujące do tego wydarzenia. Wybrać zawód, to poważne zadanie. Takie wyzwanie podjęły dzieci z klasy pierwszej zastanawiając się kim zostaną w przyszłości. Oto nasze pierwsze wybory.

 


14 października jest Dzień Komisji Edukacji Narodowej oraz tzw. Dzień Nauczyciela. Z okazji tego święta w ramach świetlicy przygotowaliśmy piękne kwiaty dla nauczycieli oraz plakat, na którym przedstawiliśmy listę życzeń. I mamy nadzieję, że te nasze życzenia dla nauczycieli się spełnią.

Dziękujemy za uśmiech, dobre słowo, za pomoc w odkrywaniu tego w czym jesteśmy najlepsi i przekonywanie, że możemy zrobić więcej niż się spodziewamy.

 


Sezon na grzyby w pełni, dlatego postanowiliśmy wybrać się do wirtualnego lasu. Przy okazji omawialiśmy różne gatunki drzew, podziwialiśmy piękno jesiennego obrazu. Rozwiązywaliśmy zagadki o jesieni, następnie ulepiliśmy z plasteliny nasze grzybki. Powstał nasz magiczny las, w którym oprócz grzybów i drzew znalazły się także różne zwierzątka. Zagościły w naszym lesie nawet dwa smerfy i anakonda. Zapraszamy do galerii.

 


Wrzesień

We wrześniu zapoznaliśmy się z zasadami zachowania w sali zabaw, na stołówce, w czasie wyjścia i podczas zabaw na boisku szkolnym. Tworzyliśmy różne prace plastyczne, np. moje wakacje, nasze dłonie oraz omówiliśmy i nazwaliśmy przybory szkolne.

Kolejnym tematem było bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły. Utrwaliliśmy zasady ruchu drogowego, odgadywaliśmy znaki drogowe oraz sporządziliśmy swoje odblaski.

Wrzesień to również pożegnanie lata. Omawialiśmy zmiany jakie panują w przyrodzie podczas tego okresu. Były zabawy z kasztanów i żołędzi, a także wykonanie jesiennych słoneczników techniką dowolną.