Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” było propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej, a także zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami.
Projekt pomógł rozwinąć u dzieci poczucie estetyki i wrażliwość na piękno oraz pobudzić kreatywność i innowacyjność podczas poznawania różnych technik plastycznych.
Warto dodać, że Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” odnosi się do świata sztuki, w kontekście sztuk plastycznych (tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.).
„Zabawa sztuką” – edycja 2023/2024
W edycji 2023/2024 uczniowie mieli do wykonania przynajmniej 5 zadań z 22 zaproponowanych przez organizatorów.
W naszej szkole zostały zrealizowane następujące tematy:
– „Nasz ulubiony artysta” – należało wybrać ulubionego artystę (malarza, rzeźbiarza, fotografa, architekta) i stworzyć własne zadanie.
– „Magiczne drzewo” – wyjątkowe drzewo Yayoi Kusama jako inspiracja do stworzenia własnej instalacji, należało pamiętać o aspekcie ekologicznym.
– „Pole kwiatów” – należało przeprowadzić warsztaty wg założeń Herve Tulleta. Potrzebne były farby, pędzle, duże arkusze papieru i instrukcja.
– „Zakręcony obraz” – czy wirówka do odsączania sałaty może przyczynić się do stworzenia abstrakcyjnego dzieła? – eksperyment plastyczny.
– „O sztuce…”: „Kot Moneta” Cameron Becky, Lily Murray
– „Robert Delaunay” – francuski malarz słynący z mocnych kolorów i geometrycznych kształtów.
– „Op-art” – to kierunek w sztuce, którego głównym celem jest oddziaływanie na wzrok. Tworzyliśmy własne abstrakcyjne dzieło.
Projekt rozwijał u dzieci poczucie estetyki i wrażliwość na piękno oraz pobudzał kreatywność.
Koordynatorem projektu w roku szkolnym 2023/2024 była pani Anna Lisiecka.
W ramach projektu w edycji 2022/2023 uczniowie mieli do zrealizowania przynajmniej 5 zadań z 25 zaproponowanych przez organizatorów. W naszej szkole zostały zrealizowane następujące tematy:
– „TWAL” – malowanie linią/myślenie linią, to jedna z najpopularniejszych technik wykorzystywanych przez nauczycieli freblowskich.
– „Nietypowy pędzel” – pędzel nie jest niezbędny do malowania. Czym zastąpić tradycyjny pędzel? Wacikami, pomponami, filcem, folią aluminiową lub bąbelkową, piórkami, pomponami, kawałkami papieru, włóczką, liśćmi, trawą itd.
– „Zakodowany obraz” – odkoduj informację, następnie kod namaluj na podobraziu lub brystolu. Wspólnymi siłami zostało stworzone abstrakcyjne dzieło.
– „Świąteczna ozdoba” – Picasso, Miró, Mondrian, Klee, Boccioni, Klimt, Dali, Pollock, Matisse, Kandinsky jako inspiracji do wykonania bombki lub pisanki.
– „Sztuka ludowa” – odkryjcie sztukę ludową swojego regionu, zapoznajcie się z malarstwem, rzeźbą, garncarstwem, wzornictwem, architekturę etc. Poznajcie historię swoich przodków.
– „Sztuka użytkowa” – coraz częściej nazywana również rzemiosłem artystycznym. Wykorzystanie przedmiotu, który będzie nie tyle ozdobą, co faktycznie spełni się w formie użytkowej.
– „Monochromatyzm” – jedna barwa, wiele odcieni. Przy pomocy papieru kolorowego, kredek, farb lub innych materiałów plastycznych tworzyliśmy prace w wybranej barwie i jej odcieniach.
– „Ekspresjonizm abstrakcyjny” – (action painting) – nagle każdy z nas może stworzyć dzieło niczym Pollock, Kantor czy Starowieyska. Malarstwo akcji, to spontaniczne rozlewanie farb, chlapanie. Kluczowym elementem jest spontaniczność w tworzeniu.
– „Kartonowa pomoc” – karton to materiał z którego można wyczarować prawdziwe cuda. Przygotuj dla swojej klasy/grupy kartonową pomoc dydaktyczną np. układankę nawiązującą do świata sztuki, puzzle czy też grę.
Z okazji Światowego Dnia Sztuki zorganizowaliśmy wernisaż prac wykonanych przez dzieci z klas 1 B, 3 A, 3 B i 3 C, które brały udział w projekcie. Koordynatorkami projektu w roku szkolnym 2022/2023 były pani Anna Lisiecka oraz pani Agata Pieńkos.
W ramach projektu w roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klasy 3 B zrealizowali 7 zadań z zaproponowanych punktów przez organizatora:
- „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja mobilna przybliżająca świat sztuki w atrakcyjny sposób.
- „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).
- „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet.
- „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła sztuki.
- „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.
- „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami.
- „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.
Realizując punkt nr 6 udało nam się stworzyć zbiór opowiadań napisanych przez dzieci. Każde opowiadanie zostało wzbogacone ilustracją, a tematem przewodnim naszej wspólnej książki były psy i tak powstała książka „Psie przygody”. Inspiracją dla dzieci do napisania swoich opowiadań były nie tylko zajęcia związane ze sztuką i Światowym Dniem Psa, ale także książka „Kocie przygody”, którą dzieci stworzyły w zeszłym roku szkolnym uczestnicząc w zajęciach z doradztwa zawodowego.
Premiera książki „Psie przygody” odbyła się 13.06.2022 r. w bibliotece szkolnej, podczas której chętne dzieci przeczytały swoje opowiadania.
Uwierzcie nam książki napisane przez dzieci są niczym podróż do krainy dziecięcej wyobraźni 🙂
Projekt był bardzo chętnie realizowany przez dzieci i sprawił im wiele radości. Wszyscy wiemy, że sztuka łączy się na co dzień z różnymi obszarami i dlatego dbaliśmy o to, aby to właśnie ona brylowała w realizowanych działaniach i odgrywała kluczową rolę.
Koordynatorem projektu była pani Anna Lisiecka.