Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” było propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej, a także zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami.
Projekt pomógł rozwinąć u dzieci poczucie estetyki i wrażliwość na piękno oraz pobudzić kreatywność i innowacyjność podczas poznawania różnych technik plastycznych.
Warto dodać, że Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” odnosi się do świata sztuki, w kontekście sztuk plastycznych (tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.).
„Zabawa sztuką” – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny – edycja 2024/2025
Głównym założeniem Projektu „Zabawa sztuką” było upowszechnianie sztuki w powiązaniu z rozwijaniem kluczowych kompetencji, zgodnie z ideami pedagogiki freblowskiej. Warto podkreślić, że Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” skupiał się na różnych dziedzinach sztuk plastycznych, takich jak malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika czy wzornictwo.
Projekt „Zabawa sztuką” to inspirująca inicjatywa, która w kreatywny sposób łączy edukację z działaniami artystycznymi. Dzieci miały okazję poznać różnorodne style sztuki, techniki plastyczne i sylwetki artystów, rozwijając przy tym swoją wyobraźnię, wrażliwość estetyczną oraz zdolności manualne. Dużym atutem projektu była jego elastyczna forma i ciekawe propozycje zadań, które można było dostosować do wieku i możliwości dzieci. Dzieci chętnie angażowały się w działania, a praca w grupie sprzyjała integracji i budowała pozytywną atmosferę.
W edycji 2024/2025 uczniowie mieli do wykonania przynajmniej 5 zadań z zaproponowanych przez organizatorów. A takie zadania zostały zrealizowane w naszej szkole w klasach 1B, 1C, 2B, 2C, 2D, 3A, 3B i 3C:
– „Freblowskie przeplatanki” – przeplatanka, nazywana również wyplatanką, to jedna z technik prac twórczych zaproponowanych przez Froebla. Aktywność polega na tworzeniu kompozycji z kolorowych pasków, które przeplatane są przez sztywną podkładkę.
– “Ulepione z gliny” – lepienie z gliny wspiera postawę twórczą, to kolejna z freblowskich technik. Okazja do wyrażania emocji, uczuć. Przyczynia się do kształtowania umiejętności przekształcania, wspiera umiejętności w obrębie edukacji matematycznej.
– “Laboratorium koloru” – eksperymentowanie z barwą, odkrywanie odcieni, tworzenie własnych dzieł poprzez eksperyment plastyczny.
– “Collage” – przybliżenie techniki artystycznej polegającej na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw, takich jak gazety, tkaniny, fotografie czy drobne przedmioty codziennego użytku.
– „Światowy Dzień Sztuki” – zorganizujecie wydarzenie (15.04.2025), które będzie świętem sztuki.
– “Szybki obraz” – potrzebny będzie duży arkusz papieru, mazaki, kredki lub farby. Rysuj/maluj i na określony sygnał lub przerwę w muzyce podaj kredkę/mazak/pędzel dalej. Wspólnymi siłami stworzycie dzieło. Może będzie to abstrakcja?
-“Idący człowiek” – rzeźba Alberto Giacometti, spróbujcie stworzyć własne rzeźby przy pomocy drucików kreatywnych i folii spożywczej.
-“Wszystko wiem o…” – przygotuj zajęcia o wybranym artyście, następnie zorganizujcie quiz wiedzy na temat tej postaci i jej twórczości. Kogo wybrać? Może Joan Miró, Georges Seurat, Henri Rousseau, Piet Mondrian, Frida Kahlo, Vincent van Gogh, Gustav Klimt, Yayoi Kusama.
-“Znani Polacy” – stworzenie kącika, gry planszowej lub galerii prac wybranego artysty: Olga Boznańska, Jan Matejko, Józef Mehoffer, Józef Chełmoński, Tadeusz Makowski lub Stanisław Wyspiański.
„Zabawa sztuką” to doskonały sposób na rozwijanie kreatywności dzieci i propagowanie edukacji przez sztukę. Działania realizowane w ramach projektu sprzyjały rozwijaniu u dzieci wrażliwości estetycznej, umiejętności dostrzegania piękna oraz twórczego myślenia. Koordynatorem projektu w roku szkolnym 2024/2025 była pani Anna Lisiecka ze wsparciem pani Joanny Daniluk.
„Zabawa sztuką” – edycja 2023/2024
W edycji 2023/2024 uczniowie mieli do wykonania przynajmniej 5 zadań z 22 zaproponowanych przez organizatorów.
W naszej szkole zostały zrealizowane następujące tematy:
– „Nasz ulubiony artysta” – należało wybrać ulubionego artystę (malarza, rzeźbiarza, fotografa, architekta) i stworzyć własne zadanie.
– „Magiczne drzewo” – wyjątkowe drzewo Yayoi Kusama jako inspiracja do stworzenia własnej instalacji, należało pamiętać o aspekcie ekologicznym.
– „Pole kwiatów” – należało przeprowadzić warsztaty wg założeń Herve Tulleta. Potrzebne były farby, pędzle, duże arkusze papieru i instrukcja.
– „Zakręcony obraz” – czy wirówka do odsączania sałaty może przyczynić się do stworzenia abstrakcyjnego dzieła? – eksperyment plastyczny.
– „O sztuce…”: „Kot Moneta” Cameron Becky, Lily Murray
– „Robert Delaunay” – francuski malarz słynący z mocnych kolorów i geometrycznych kształtów.
– „Op-art” – to kierunek w sztuce, którego głównym celem jest oddziaływanie na wzrok. Tworzyliśmy własne abstrakcyjne dzieło.
Projekt rozwijał u dzieci poczucie estetyki i wrażliwość na piękno oraz pobudzał kreatywność.
Koordynatorem projektu w roku szkolnym 2023/2024 była pani Anna Lisiecka.
W ramach projektu w edycji 2022/2023 uczniowie mieli do zrealizowania przynajmniej 5 zadań z 25 zaproponowanych przez organizatorów. W naszej szkole zostały zrealizowane następujące tematy:
– „TWAL” – malowanie linią/myślenie linią, to jedna z najpopularniejszych technik wykorzystywanych przez nauczycieli freblowskich.
– „Nietypowy pędzel” – pędzel nie jest niezbędny do malowania. Czym zastąpić tradycyjny pędzel? Wacikami, pomponami, filcem, folią aluminiową lub bąbelkową, piórkami, pomponami, kawałkami papieru, włóczką, liśćmi, trawą itd.
– „Zakodowany obraz” – odkoduj informację, następnie kod namaluj na podobraziu lub brystolu. Wspólnymi siłami zostało stworzone abstrakcyjne dzieło.
– „Świąteczna ozdoba” – Picasso, Miró, Mondrian, Klee, Boccioni, Klimt, Dali, Pollock, Matisse, Kandinsky jako inspiracji do wykonania bombki lub pisanki.
– „Sztuka ludowa” – odkryjcie sztukę ludową swojego regionu, zapoznajcie się z malarstwem, rzeźbą, garncarstwem, wzornictwem, architekturę etc. Poznajcie historię swoich przodków.
– „Sztuka użytkowa” – coraz częściej nazywana również rzemiosłem artystycznym. Wykorzystanie przedmiotu, który będzie nie tyle ozdobą, co faktycznie spełni się w formie użytkowej.
– „Monochromatyzm” – jedna barwa, wiele odcieni. Przy pomocy papieru kolorowego, kredek, farb lub innych materiałów plastycznych tworzyliśmy prace w wybranej barwie i jej odcieniach.
– „Ekspresjonizm abstrakcyjny” – (action painting) – nagle każdy z nas może stworzyć dzieło niczym Pollock, Kantor czy Starowieyska. Malarstwo akcji, to spontaniczne rozlewanie farb, chlapanie. Kluczowym elementem jest spontaniczność w tworzeniu.
– „Kartonowa pomoc” – karton to materiał z którego można wyczarować prawdziwe cuda. Przygotuj dla swojej klasy/grupy kartonową pomoc dydaktyczną np. układankę nawiązującą do świata sztuki, puzzle czy też grę.
Z okazji Światowego Dnia Sztuki zorganizowaliśmy wernisaż prac wykonanych przez dzieci z klas 1 B, 3 A, 3 B i 3 C, które brały udział w projekcie. Koordynatorkami projektu w roku szkolnym 2022/2023 były pani Anna Lisiecka oraz pani Agata Pieńkos.
W ramach projektu w roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klasy 3 B zrealizowali 7 zadań z zaproponowanych punktów przez organizatora:
- „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja mobilna przybliżająca świat sztuki w atrakcyjny sposób.
- „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).
- „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet.
- „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła sztuki.
- „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.
- „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami.
- „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.
Realizując punkt nr 6 udało nam się stworzyć zbiór opowiadań napisanych przez dzieci. Każde opowiadanie zostało wzbogacone ilustracją, a tematem przewodnim naszej wspólnej książki były psy i tak powstała książka „Psie przygody”. Inspiracją dla dzieci do napisania swoich opowiadań były nie tylko zajęcia związane ze sztuką i Światowym Dniem Psa, ale także książka „Kocie przygody”, którą dzieci stworzyły w zeszłym roku szkolnym uczestnicząc w zajęciach z doradztwa zawodowego.
Premiera książki „Psie przygody” odbyła się 13.06.2022 r. w bibliotece szkolnej, podczas której chętne dzieci przeczytały swoje opowiadania.
Uwierzcie nam książki napisane przez dzieci są niczym podróż do krainy dziecięcej wyobraźni 🙂
Projekt był bardzo chętnie realizowany przez dzieci i sprawił im wiele radości. Wszyscy wiemy, że sztuka łączy się na co dzień z różnymi obszarami i dlatego dbaliśmy o to, aby to właśnie ona brylowała w realizowanych działaniach i odgrywała kluczową rolę.
Koordynatorem projektu była pani Anna Lisiecka.