Z radością informujemy, że nasza Szkoła dołącza do ogólnopolskiego projektu #Zmysłoczułe Szkoły pod hasłem: wyciszamy przerwy, wyciszamy szkoły, wyciszamy się. To wyjątkowa inicjatywa, dzięki której tworzymy przestrzeń sprzyjającą spokojowi, uważności i dobrostanowi emocjonalnemu naszych uczniów.

 

Głównym celem projektu jest:

– dbanie o dobrostan w szkole,

– stworzenie miejsca sprzyjającego wyciszaniu i minimalizacji bodźców,

– budowanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu kompetencji społecznych i budowaniu relacji,

– uwrażliwienie dzieci na funkcjonowanie i rolę zmysłów.

 

Co to oznacza w praktyce? 👇

strefa ciszy (inicjatywa Rady Rodziców) – specjalnie zaaranżowane miejsce w bibliotece szkolnej do odpoczynku i relaksacji;
zmysłoczułe przerwy (inicjatywa nauczycieli bibliotekarzy): miękkie siedziska, muzyczne odprężenie, rośliny i przyjemne aromaty, delikatne światła;
kontakt z naturą – na terenie szkoły mamy: ogród permakulturowy, szklarnię, las kieszonkowy, ogród deszczowy, salę plenerową;
książki relaksacyjne – literatura na stres i odprężenie dostępna w szkolnej bibliotece;
kreatywne warsztaty z rękodzieła – organizacja na terenie szkoły warsztatów, m.in. robienia świec i mydełek, tworzenia ozdób z koralików oraz okolicznościowych upominków dla najbliższych;
dotyk i praca z ciałem – masażyki relaksacyjne, zabawy sensoryczne, ćwiczenia oddechowe;
rozwijanie wrażliwości na innych – gry i zabawy uczące empatii, zajęcia o emocjach, bajki-pomagajki dla małych i dużych.

 

Taka forma działań jest szczególnie korzystna dla uczniów wrażliwych sensorycznie oraz tych, którzy łatwo się przebodźcowują w szkolnej atmosferze. Wierzymy, że świadome doświadczanie świata poprzez zmysły pomaga lepiej radzić sobie ze stresem, rozwijać empatię i budować dobre relacje.

Razem tworzy Szkołę pełną uważności, czułości dla zmysłów i troski o siebie nawzajem!